علت دو رنگ بودن رویه راکت پینگ پنگ
پیش از سال 1980، بازیکنان پینگ پنگ به آزادی میتوانستند رنگ رویه را انتخاب کنند، اما با ورود قانون جدید از سوی فدراسیون جهانی تنیس روی میز، یک طرف راکت حتماً باید قرمز و طرف دیگر سیاه باشد. این تغییر قاعده، بازیکنان را به انتخاب دقیقتر و آگاهانهتر از رویههای خود وادار کرده است.
1. تفاوت روانی و استراتژیک
تفاوت رنگ رویه در واقع نقش مهمی در روانی و استراتژیک بازیکنان دارد. برخی از بازیکنان تازه ورود، ممکن است به این سوال برخورده باشند: «تفاوت رویههای قرمز و مشکی چیست؟» اما جواب به این سوال، یک پاسخ مشترک ندارد.
2. تفاوتهای فیزیکی در رویههای چینی
در رویههای چینی که دارای دانهدار یا ضدپیچ هستند، تفاوتهای فیزیکی بین رنگهای قرمز و سیاه واضحتر و بیشتر است. این نکته مهم باعث میشود که بازیکنان با دقت بیشتری، رویهی مناسب برای استراتژی خود انتخاب کنند. با توجه به این تفاوتها، انتخاب رنگ رویه به یک فرآیند تفکر و بررسی دقیق تبدیل شده است که به بازیکنان این امکان را میدهد که به بهترین شکل ممکن بازی خود را انجام دهند و در مقابل حریفان خود موفق شوند.
هدف از آن، تشخیص روکش لاستیکی مورداستفاده حریف در طول بازی است.
قبل از سال 1983، بسیاری از بازیکنان از روکشهای لاستیکی با عملکرد مختلف و با یک رنگ استفاده میکردند.
بهعنوانمثال، برخی از بازیکنان از رویه لاستیکی ضد چرخش در یک طرف راکت و از لاستیک دندانهدار بلند در طرف دیگر استفاده میکردند. ضمن اینکه، هر دو طرف یا قرمز بود یا سیاه.
بازیکنان در طول بازی، راکت را برای استفاده از رویه لاستیک ضدچرخش یا لاستیک دندانهدار پشت و رو میکردند که این کار فریبنده بود و ضربه را برای حریف غیرقابل پیشبینی میکرد، درنتیجه بازیکنان احساس کلافگی و فریب میکردند.
بنابراین، در سال 1983، ITTF مقرر کرد که باید یک طرف راکت قرمز و طرف دیگر آن مشکی باشد.
با اجرای این قانون، بازیکن حریف میتواند مشخصات توپ دریافتی را تشخیص دهد و این کار انصاف و شناخت از بازی را بالا میبرد.
برای اکثر رویه راکت های تنیس روی میز، اروپایی/ژاپنی تفاوت بین قرمز و مشکی تقریباً ناچیز است، بنابراین فقط ترکیبی را انتخاب کنید که به بازی با آنها عادت دارید. اما برای بسیاری از رویه راکت های چینی و همچنین مدل های دانه بلند و آنتی اسپین، تفاوت می تواند کاملاً قابل توجه باشد. بنابراین انتخاب صحیح بسیار مهم است تا بهترین نتیجه را برای بازی شما به ارمغان بیاورد.
اروپایی/ژاپنی معکوس غیر چسبنده (Inverted Euro/Japanese Non-Tacky)
به طور کلی برای رویه راکت های تنیس روی میز یورو/ژاپنی غیر چسبنده، تفاوت آنقدر کم است که برای اکثر بازیکنان ناچیز است.
چینی معکوس غیر چسبنده: (Inverted Chinese Non-Tacky)
برای اکثر رویه راکت های ساخت چین، تفاوت کمی محسوس تر است. رنگ قرمز کمی سریعتر، سیاه کمی کندتر اما چسبندگی بیشتری دارد.
معکوس غیرچسبنده (Inverted Tacky)
برای رویه راکت های تنیس روی میز چسبنده، تفاوت کاملاً محسوس است. برای سرعت بیشتر و حساسیت کمتر به چرخش ورودی، رنگ قرمز را انتخاب کنید. برای چسبندگی بالاتر، رویه راکت مشکی گزینه بهتری است. توجه داشته باشید که رویه مشکی را همیشه تمیز نگه دارید چون اگر چسبندگی خود را از دست دهد بسیار شبیه به رویه قرمز می شود و هدف از انتخاب این رنگ را از بین می برد.
رویه راکت دانه کوتاه
هدف از این نوع رویه راکت ها معمولاً کنترل یا ضربه زدن از طریق پیچ است، البته نه پیچ شدید و نه پیچ معکوس، بنابراین تأثیر رنگ برای اکثر بازیکنان پینگ پنگ ناچیز است. اگر می خواهید چسبندگی بیشتری داشته باشید، رویه راکت های دانه کوتاه تری را انتخاب کنید، اما اگر می خواهید چسبندگی کمتر و «sink effect» بیشتر داشته باشید، دانه کوتاه کمی بلندتر اما آج دار انتخاب کنید.
رویه راکت دانه بلند
رویه راکت با دانه های بلند عمدتاً برای کنترل پیچ توپ یا معکوس کردن آن استفاده می شود. چسبندگی پایین طرف قرمز رنگ، بهترین معکوس را می دهد و از آنجایی که لاستیک قرمز نیز کمی سفت تر است، سرعت را بهتر جذب می کند. بنابراین برای ضربات مسدود کننده و نزدیک، معمولاً یک رویه قرمز رنگ OX (بدون اسفنج) بهترین انتخاب است. اگر بیشتر اهل چرخاندن راکت هستید و می خواهید چرخش های خود را بیشتر کنید، قابلیت چسبندگی رویه راکت سیاه رنگ در واقع بهتر است.
آنتی اسپین
برای اکثر رویه راکت های ضد اسپین، بازیکنان می خواهند تا حد ممکن چسبندگی کمتری داشته باشند تا اثر پیچ ضربه حریف را کاهش دهند و چالشی ترین توپ ها را به سمت حریف بفرستند. برای کمترین چسبندگی ممکن، رنگ قرمز بهترین انتخاب خواهد بود. اما برخی از بازیکنان علاقه مند به راکت های آنتی اسپین در واقع می خواهند کمی چسبندگی هم داشته باشند. بنابراین بسته به نوع رویه راکت ضدچرخشی که انتخاب می کنند، رنگ مشکی ممکن است گزینه خوبی باشد.